Akdeniz Hububat, Bakliyat, Yağlı Tohumlar ve Mamulleri İhracatçıları Birliği (AHBİB) Yönetim Kurulu Başkanı Veysel Memiş, 2023 yılında bir önceki yıla göre yüzde 2 artışla 2 milyar 103 milyon dolar ihracat gerçekleştirdiklerini açıkladı. Veysel Memiş, gelişmiş ülkelerin faiz artışlarıyla tüketici harcamalarını yavaşlatmaya çalıştığı, hiperenflasyon sorunuyla boğuşan az gelişmiş ülkelerde temel gıda alışverişlerinde sıkıntılar yaşandığı zorlu dönemde 80’den fazla ülkede ihracat hacmini artırdıklarını belirtti.
Ticaret Bakanlığı’nın Uzak Ülkeler Stratejisi kapsamında sağladığı ilave desteklerle uzak pazarlarda etkinliklerini artırmak için yoğun mesai yaptıklarını dile getiren Başkan Veysel Memiş, 2023 ihracat raporunda bu gayretin olumlu sonuçlarının yansımasından memnuniyet duyduklarını söyledi. AHBİB’in geleneksel ihracat pazarlarında elde ettiği kazanımları geliştirmenin yanında Asya ve Güney Amerika pazarlarında başarı hikâyeleri yazdıklarını vurgulayan Başkan Veysel Memiş, Meksika, Hindistan, Tayvan, Nepal, Dominik Cumhuriyeti, Ekvador, El Salvador, Kamboçya, Barbados ve Myanmar pazarlarında ihracat hacmindeki artışları dört haneli rakamlara taşıdıklarını bildirdi.
“SEKTÖR İHRACATINA YÜZDE 17 ORANINDA DESTEK VERDİK”
Başkan Veysel Memiş, “2023 yılında Türk hububat, bakliyat, yağlı tohumlar ve mamulleri sektörü yüzde 8 artışla 12 milyar 378 milyon dolar ihracat gerçekleştirdi. AHBİB olarak aralık ayında 185 milyon 650 bin dolar ihracata imza atarak 12 aylık süreçte 2 milyar 103 milyon dolar değere ulaştık. Sektörümüzün yıllık ihracat performansına yüzde 17 oranında destek sağladık. Finans, standardizasyon, lojistik, tanıtım ve diplomasi gibi birçok alanda 328 eylemi barındırarak bir yol haritası niteliği taşıyan Uzak Ülkeler Stratejisi, küresel arenada rehberimiz oldu. Ticaret heyeti programları, fuarlar, tanıtım ve pazarlama faaliyetlerinin yoğunlaştığı hedef ülkelerde etkinliğimizi aydan aya artırmak için büyük gayret gösterdik. Hububat, bakliyat, yağlı tohumlar ve mamulleri sektörünün global rotasına yön veren uluslararası fuarlarda ülkemizi güçlü bir şekilde temsil ederek ihracat performansımızı çok daha yukarılara çıkarmak için çalışmalarımızı yüksek tempoda sürdürdük. Türk hububat, bakliyat, yağlı tohumlar ve mamulleri, sahip olduğu lezzet ve kaliteyle dünya piyasasında kabul görüyor. Sektör ihracatçılarımız da üzerine düşeni yapıyor ve pazarlardaki etkinliğini artırıyor.” dedi.
“HUBUBAT İHRACATIMIZI 6 KAT ARTIRDIK”
2023 yılında 2 milyon 788 ton ürünü uluslararası pazarlarda değerlendiren AHBİB’in söz konusu dönemde ihracat birim fiyatının 0,75 dolar düzeyinde oluştuğunu belirten Başkan Veysel Memiş, “Geride bıraktığımız yılda bölge ihracatımızı ürün gruplarına göre değerlendirdiğimizde, en fazla ihracatı bakliyat, pastacılık ürünleri ve hububat ürün gruplarında gerçekleştirdik. Bakliyat ürün grubunda 586 milyon 900 bin dolar, pastacılık ürünlerinde 377 milyon 990 bin dolar, hububatta 304 milyon 286 bin dolar değere ulaştık. 2023 yılında ürün grupları arasındaki ihracat artışında en yüksek performansı yüzde 598 artışla hububat ürün grubunda elde ettik.” diye konuştu.
“EN FAZLA İHRACAT YAPTIĞIMIZ ÜLKELER IRAK, İRAN VE İTALYA”
AHBİB’in 2023 yılı ihracat performansını ülkelere göre ele alan Başkan Veysel Memiş, en önemli pazarların Orta Doğu, Afrika ve Avrupa Birliği olduğunu dile getirdi. Başkan Veysel Memiş şunları söyledi: “Geçen yıl en fazla ihracat yaptığımız ülkeler sıralamasında Irak, İran ve İtalya, ilk üçte yer aldı. Irak’a 414 milyon 494 bin dolar, İran’a 122 milyon 59 bin dolar ve İtalya’ya 118 milyon 683 bin dolar ihracat gerçekleştirdik. Irak pazarında yüzde 27 düşüş yaşarken, İran pazarında yüzde 442 oranında ve İtalya pazarında yüzde 139 oranında artış yakaladık. Birlik olarak ihracat hacminde en güçlü artışları sağladığımız ülkeleri incelediğimizde, Meksika, Hindistan, Tayvan, Nepal, Dominik Cumhuriyeti, Ekvador, El Salvador, Kamboçya, Barbados ve Myanmar pazarlarında 25 katına varan oranlarda ihracat yaptığımızı görüyoruz.” (Haber Merkezi)