İlkokula yeni başlayacak çocukların bilişsel, duygusal, fiziksel ve sosyal alanlarda okul olgunluk düzeyini belirleyen metropolitian testi ile aileler çocuklarının okula hazır olup olmadıklarını öğrenirken, test hafta içi 09.00 ile 18.00 saatleri arasında ücretsiz uygulanıyor.
“Okul olgunluğuna erişemeyen çocuklar, ileride bir takım problemlerle karşılaşabilir”
Yaz tatilinin ortasına gelinmesiyle birlikte ilkokula başlayacak çocukların okul hayatında karşılaşacağı zorluklarla ilgili velilerin kaygılanmaya başladığını söyleyen Sosyal Hizmetler Dairesine bağlı Eğitim Hizmetleri Şube Müdürlüğünde görevli psikolog Özlem Özkan, “4+4+4 eğitim sistemine geçişle birlikte, okul çağına başlama yaşı eğer veli isterse 66 aydan 60 aya kadar indirildi. Bu yüzden henüz okul olgunluğuna erişemeyen çocuklar, birinci sınıfa başladıklarında çeşitli zorluklarla karşılaşabiliyor” dedi.
Çocukların bu yüzden ilerleyen dönemlerde akademik başarısızlık, depresyon, kötü alışkanlıklar ve madde kullanımı gibi bir dizi problemlerle karşılaşabileceklerinin altını çizen Özkan, “Okul olgunluğu konusunda yeterli seviyeye gelememiş çocuklar, okula karşı olumsuz duygular ve negatif tutumlar geliştirebiliyor. Bizler okul olgunluğunu çocuğun zihinsel, sosyal, duygusal ve gelişimsel açıdan belirli bir düzeye gelmesi ve okul hayatında kendisinden beklenenleri başarılı bir şekilde yerine getirmeye hazır olması olarak tanımlıyoruz. Bu bağlamda da özellikle 60 aylık çocuğa sahip olup kararsız kalan ailelerin, mutlaka bir uzman görüşüne başvurması gerekiyor” diye konuştu.
Okul olgunluk düzeyini belirlemek için pek çok veri aracı olduğunu, kendilerinin metropolitian testi uyguladıklarını söyleyen Özkan, test kapsamında çocukların sayı, kelime ve nesne bilgisi, ince-motor, kas, neden-sonuç ilişkisi kurabilme ve yönergeleri alabilme becerilerinin test edildiğini ifade etti. 72 aydan önce çocukların çok gerekmedikçe okula başlatılmaması gerektiğini belirten Özkan, “Çocukların eksik veya desteklenmesi gereken alanlarda yönlendirmeler yapıyoruz. Bir aylık gelişimsel süreç bile, çocukta birçok alanda iyileşmeye yardımcı olabiliyor. Çocukların çok zeki olması ya da okuma ile yazmayı erken sökmesi, çocukların birinci sınıfa hazır olduklarının göstergesi değildir. Zihinsel, çevresel, sosyal, psikolojik pek çok faktörle çocuğu ele alıyoruz” ifadelerini kullandı.