13 Ağustos 2025 Çarşamba



15:35   ANAMUR’DA KADıN CINAYETI   15:19   TOROSLAR’A SıFıR ATıK PARKı!   14:50   MEYVE ÜRETIMINDE GÜÇLÜYÜZ, IHRACATTA GERILIYORUZ!   14:40   AHKİB, AKDENIZ’IN IHRACAT ARTıŞ LIDERI   14:33   BALıK ATıKLARıNDAN YARA ÖRTÜSÜNE   13:05   AKDENIZ’DEKI İHA KULESI FAALIYETE GEÇTI   12:56   MERMILER BORCA, BOMBALAR PARAYA GITTI!   12:48   YAKALADıĞı YıLANı ELIYLE BESLEDI   12:45   KURUYEMIŞ YÜKLÜ TıR ALEV ALEV YANDı   12:40   KÜÇÜK KARDEŞLERE ÇARPAN MOTOSIKLET SÜRÜCÜSÜ TUTUKLANDı   12:35   COGNIX AI TECH, TEKNOFEST 2025 FINALINDE!   12:25   BÜYÜKŞEHIR’DEN ÜRETICILERE AYDıNLıK DOKUNUŞ!   12:20   ÇOCUKLAR, LIMONLU DONDURMA ILE SERINLIYOR   12:18   ARPAÇBAHŞIŞ KESINTISIZ IÇME SUYUNA KAVUŞTU   12:14   MASUMIYET KARINESI PRENSIBI AYAKLAR ALTıNDA!   12:12   BAŞKAN TUNCER’DEN EMEKLILERE ZIYARET   11:58   VAHŞI CINAYETIN IDDIANAMESI HAZıR   11:54   MERSIN’DE DOLANDıRDı, ISPARTA’DA YAKALANDı   11:52   BABA, TARTıŞTıĞı OĞLU ILE ARKADAŞıNı SILAHLA YARALADı   11:48   YAKıT BIDONUNDAN 149 KAÇAK TELEFON ÇıKTı  
 
 
 
 
Meyve üretiminde güçlüyüz, ihracatta geriliyoruz!
   

Mersin Ticaret Borsası (MTB) Başkanı Abdullah Özdemir, Türkiye’nin dünya meyve üretimindeki güçlü konumuna rağmen küresel ihracat sıralamasında gerilediğini belirterek, meyve sektöründe değişen trendlere uygun yeni bir yol haritası oluşturulması gerektiğini vurguladı.

 

Tarih : 12 Ağustos 2025 Salı 14:50

Haber Merkezi

 

Mersin Ticaret Borsası (MTB) Başkanı Abdullah Özdemir, Birleşmiş Milletler Gıda ve Tarım Örgütü (FAO) verilerine göre Türkiye'nin dünya meyve üretiminde dördüncü sırada yer aldığını, ancak küresel ihracat pazarında gerilediğini belirtti. Özdemir, Rabobank'ın "Dünya Meyve Haritası" raporuna dikkat çekerek, Türk meyve sektörünün değişen pazar dinamiklerini ve iklim değişikliğinin getirdiği riskleri iyi analiz etmesi gerektiğini vurguladı. İlgili raporda, kilogram başına yüksek fiyatlarına rağmen ABD ve AB pazarlarında ahududu, yaban mersini, çilek ve avokado gibi “superfruits” olarak adlandırılan meyvelere yönelik tüketici talebinin güçlü olduğunu kaydeden Özdemir, “Buna karşın portakal, greyfurt, kayısı ve armut gibi ürünlere olan talebin ise düşüş gösterdiği vurgulanmıştır. Dikkat çeken bir diğer nokta, dondurulmuş meyve pazarının önemli ölçüde büyümesidir. 2013 yılında 4 milyar dolar olan küresel dondurulmuş meyve ihracatı, yüzde 72,5 artışla 2023 yılında 6,9 milyar dolara yükselmiştir. Raporda, en çok yaş meyve ihracatı yapan ülkeler 2013 ve 2023 yılları temel alınarak karşılaştırmalı şekilde incelenmiştir. Bu süreçte İspanya ilk sıradaki yerini korumuştur. Analizde öne çıkan diğer noktalar; Meksika’nın 7’nci sıradan 2’nci sıraya, Tayland’ın 14’üncü sıradan 6’ncı sıraya ve Peru’nun 13’üncü sıradan 7’nci sıraya yükselmesidir. Buna karşın ülkemiz, 8’inci sıradan 13’üncü sıraya gerilemiştir. Dış ticarete konu olan başlıca ürünler; başta muz olmak üzere yumuşak meyveler (çilek, ahududu, yaban mersini, kiraz vb.) ve tropikal meyveler olarak sıralanmıştır. Rabobank, meyvelerin yıl boyu bulunabilirliğinin artması ve yerel olarak üretilmeyen ürünlerin ithal edilmesiyle bağlantılı olarak küresel yaş meyve ticaretinin büyümeye devam edeceğini öngörmektedir” ifadelerini kullandı.

“YENİ BİR STRATEJİ BELİRLENMELİ”

 “Ayrıca, yeni çeşit geliştirme, daha iyi organize edilmiş tedarik zincirleri ile depolama ve lojistik yatırımlarının, dünyanın yeni bölgelerinde üretimi yönlendireceği beklenmektedir. Dolayısıyla, talep gören meyve çeşitleri ve küresel meyve ihracatında ön plana çıkan ülkeler değişmektedir. Bu yıl yaşanan zirai don felaketi, kuraklık ve sulamada yaşanan sorunlar, ülkemizin meyve üretimini önemli ölçüde etkilemiş; sektörümüzün ne kadar kırılgan bir yapıya sahip olduğunu ortaya koymuştur” şeklinde konuşan Özdemir, “Bu doğrultuda, meyve sektörünün yol haritası; iklim değişikliği temelinde kısa, orta ve uzun vadeli hedefler çerçevesinde bugünden belirlenmelidir. Bu yol haritası, iç talebin karşılanmasının yanında, uluslararası pazarlarda talep gören türler dikkate alınarak ihracatta rekabet gücümüzün artırılmasına da odaklanmalıdır. Bu amaçlara ulaşılmasını sağlayacak mevcut ürün desenimiz mutlaka yeniden ele alınmalıdır. Diğer yandan, meyve ihracatımızın ağırlıklı olarak sofralık ürünlerden oluşması yeterli değildir. Rabobank raporunda da belirtildiği üzere, dondurulmuş meyve ve yıllardır dile getirdiğimiz ancak yeterli adımların atılmadığı katma değerli meyve ürünleri (meyve suyu, konserve, kuru meyveler, meyve mamulleri vb.) için Bakanlığımız gerekli politikaları oluşturmalıdır. Devletimizden beklentimiz, meyve sektöründe değişen trendler doğrultusunda bir gelişim stratejisi belirlemesi ve hayata geçirmesidir” dedi.

 

Paylaş :
 
Etiketler :  

Yorum Ekle comment Yorumlar (0)

Yapılan yorumlarda IP Bilgileriniz kayıt altına alınmaktadır.



  SPOR HABERLERİ
 
  MERSİN GÜNDEM

  NÖBETÇİ ECZANE
  SOSYAL MEDYA
 
 

 




 
 
ANASAYFA İLETİŞİM KÜNYE HABER ARŞİVİ GİZLİLİK İLKELERİ

 
Siteden yararlanırken gizlilik ilkelerini okumanızı tavsiye ederiz.
mersingundem.com.tr © Copyright 2019-2025 Tüm hakları saklıdır. İzinsiz ve kaynak gösterilemeden yayınlanamaz, kopyalanamaz, kullanılamaz.

URA MEDYA